رونق تولید ملی در سایه جهاد اقتصادی امکان پذیر است

با تاکید بر حرکت در مدار صنعت سبز؛ نصرالهی: اولویت اول ما حفظ محیط زیست است.

11/29/2022 11:01:02 AM - 11/29/2022 11:01:02 AM
|
|

مدیرعامل هلدینگ سلولزی تاسیکو از ترسیم الگوهای جدید تولید مبتنی بر حفظ محیط زیست در شرکت‌های تابعه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع چوب خزر کاسپین و به نقل از واحد ارتباطات و برند تاسیکو، ابراهیم نصرالهی مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین (تاسیکو) این شرکت را تنها هلدینگ نیمه دولتی صنعت سلولزی کشور دانست که الگوهای جدیدی را در زمینه کاهش مصرف انرژی، افزایش بازچرخانی آب و توجه بیشتر به تصفیه پساب برای شرکت های تابعه خود ترسیم نموده است تا با کمترین آسیب به محیط زیست و بیشترین بهره‌وری، تولید محصول خود را پیش ببرند.

وی با اشاره به ماهیت هلدینگ سلولزی گفت: هلدینگ سلولزی تاسیکو از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. هلدینگ تاسیکو در شش شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا)، محصولات کاغذی لطیف، کاغذسازی کاوه، حریر خوزستان، چوب خزر کاسپین و پروژه کاغذسازی بیستون تامین دارای سهام مدیریتی و مالکیتی است. همچنین در دو شرکت چوب و کاغذ مازندران و کارتن ایران نیز سهام غیرمدیریتی دارد. با این وصف، تاسیکو، بزرگترین هلدینگ سلولزی کشور محسوب می‌شود.

نصرالهی گفت: ماده اولیه تولید کاغذ در شرکت‌های چوکا و کاغذسازی کاوه، ضایعات کارتن و مقوا (آخال قهوه‌ای) است که از سطح شهرها جمع‌آوری و بازیافت می‌شود. در شرکت لطیف، تیشوی بهداشتی از بازیافت کاغذ تحریر، کتاب و کاغذهای سفید (آخال سفید) تهیه می‌گردد. شرکت حریر نیز از بازیافت پسماند نیشکر (باگاس) تیشوی بهداشتی تولید می‌کند. ملاحظه می‌کنیم که ماده اولیه تولید محصول در این چهار شرکت، از بازیافت موادی است که رهاسازی آن‌ها محیط زیست را آلوده می‌کند. از سوی دیگر برای تولید محصولات این شرکت‌ها، هیچ درختی قطع نمی‌شود که بخواهد برای محیط زیست مخاطره ایجاد نماید.

مدیرعامل تاسیکو با اعلام آمادگی شرکت‌های تابعه این هلدینگ برای تعامل و هم‌افزایی با زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر سازمان‌ها گفت: این آمادگی در هلدینگ سلولزی تاسیکو وجود دارد که بخشی از مواد اولیه شرکت‌های تابعه خود را از جمع‌آوری کاغذ، کارتن و مقواهای دور ریز سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها تامین نموده، در تهاتر این مواد با محصولات بهداشتی، نیاز کارکنان این مجموعه‌ها را تامین نماید. اقدامی که ضمن مشارکت در حفظ محیط زیست و حمایت از صنعت سبز، باعث افزایش هم‌افزایی نیز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکیدات مقامات عالی نظام مبنی بر حمایت بخش های دولتی و نیمه دولتی از شرکت های دانش بنیان گفت: پیشرفت از مسیر علم و دانش می‌گذرد. همواره این تاکید را داشته‌ایم که همکاری شرکت‌های تابعه با شرکت‌های دانش بنیان گسترش یابد که خوشبختانه شاهد آن هستیم. طرح‌های مشترکی در این ارتباط تعریف شده اند که بخشی از آن‌ها به اجرا نیز رسیده‌اند.

نصرالهی با قدردانی از توجه مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به استقلال هلدینگ تاسیکو گفت: اهتمام آقای مهندس بازیان به هلدینگ سلولزی و استقلال آن بسیار مایه مباهات است چرا که حمایت‌هایی در این سطح موجب انگیزه بیشتر و در عین حال افزایش مسوولیت‌پذیری مجموعه هلدینگ سلولزی می‌شود. از آنجا که ذینفعان اصلی شستا، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه آن، اقشار مردم، بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز هستند، کار در این مجموعه‌ها چیزی جز خدمت به مردم نیست. از طرفی دیگر برخی از شرکت‌های هلدینگ سلولزی، بورسی هستند که سهامداران آن‌ها نیز سرمایه‌گذاران خرد و هموطنان عزیز ما می‌باشند. استقلال این هلدینگ و افزایش ایفای نقش در صنعت سلولزی و صنایع نزدیک به آن، می‌تواند افزایش بهره‌وری، سوددهی و رضایت بیشتر ذینفعان را تامین نماید.

وی در خاتمه گفت: برنامه‌های گسترده‌ای برای نقش‌آفرینی هلدینگ سلولزی تاسیکو در کشور و منطقه تعریف شده است که امیدواریم با دریافت حمایت‌های بیشتر، انجام آن‌ها را تسریع نماییم.

منبع خبر https://tacicoholding.ir/news/010906-2